Alhamdulillah semalam mula mengait beg dengan pattern macam ni. Ala-ala zigzag pun iya. Kan? Haaa…kalo nak tahu saya belajar macam mana? Di mana? Dengan siapa? Meh saya share video toturial simple mudah faham di bawah ini: Korang pun boleh buat hehe. Best rasanya bawa beg kait sendiri. Apatah lagi dengan pilihan pattern serta warna idaman kikiki.    BACA SETERUSNYA

Pabila terkait tentang airmata, 1 kisah ini seakan-akan dilahirkan semula di dalam jiwaku. Ya, setiap dari kita mungkin mempunyai sebuah kenangan yang hampir sama. Lalu membuatkan kita terkenang-kenang dan terbayang-bayang. Hampir pasti! Airmata pun turut sama mengalir, kan? Pabila terkait kisah tentang airmata. Sebak di dada hanya Allah yang tahu. Kesedihan seorang hamba yang tak bisa didengarkan lagi. Tak bisa dimengertikan bagaimanakah perasaannya? Sakitkah? Tak mampu memberikan respon jasad sama sekali! Tatkala sifat fizik luaran pun tak bisa menterjemah sebuah kejadian. Apa yang terjadi, kita yang menjadi saksi sebuah kejadian hanya dilanda penuh pertanyaan dan persoalan. Bagaimana? Apa rasanya? Lalu, apa apa yang terbukti di depan mata, pabila jasad telahBACA SETERUSNYA

Titik seni membajai jiwa terasa luas hamparan subur tumbuh merata-rata berseni di tinta rasa Seni ini berhuni di hati Seni Ilahi kurnian  Ilahi Lalu, titik seni meragut muzika dilema dunia terbelit langkah telah meranumkan pepohon cinta aksara C I N T A merata-rata ! Ku lihat kanan dan kiri dipenuhi Kebesaran Ilahi Ku lihat kanan dan kiri bertemu titik keseimbangan menawarkan logika muzik seni fikiran Membisikkan sayu Luluh asaku ! Gugur kalimat dunia di kalbu Oh, Tuhan Seni-Mu nan indah! Seni yang membuai sukma membawa aku ke daratan membajai keindahan bercambah di batas-batas mahar sebuah tulisan LILLAHI TAALA…  BACA SETERUSNYA

Gambar hiasan Aku minat betul dengan aktiviti mengait. Dulu mak dan ayah aku yang memperkenalkan kemahiran ini. Aku masih ingat, aku belajar sungguh-sungguh dari jari kaku sehinggalah aku kian menguasai permainan ini…hee. Sekarang, aku bersyukur sangat sebab aku berpeluang belajar lebih jauh lagi. Kalau dulu aku belajar dengan insan-terdekat sahaja tapi sekarang dengan kemudahan di YouTube, aku bisa belajar dengan orang-orang di luar negara. Aku suka! Mula-mula tu sebab minat. Sekarang aktiviti ini sudah jadi hobi dan kerjaya juga. Sebab ada kenalan rapat mahupun bukan yang mulai menghubungiku untuk menjadi pelanggan setia hasil kaitanku..hee. Alhamdulillah, syukur sangat-sangat! Di usia ini pula Allah memberikan aku kebahagiaanBACA SETERUSNYA

  Gambar hiasan Pagi yang redup suasana sepi di pagi hari. Aku melihat keluar jendela, rupanya mendung menjelma bersama bunyi di langit. Aku sedikit sayu. Sendirian dalam dunia seorang wanita. Namun aku bersyukur kerana Allah berikan aku kekuatan! Ya. Ramai wanita yang sepertiku menerima ujian yang lebih besar dari ini. Sebab itulah jauh di sudut hati aku tetap memberi alasan kepada hati, agar tidak terlalu mempersoalkan, mengapa hidupku begini? Ini semua ujian-Nya. Apa yang kita mahu mungkin tidak baik untuk kita sebab apa yang kita tidak mahukan, itu yang Allah beri. Sebabnya itulah yang terbaik! Alhamdulillah. Jika rasa tidak baik itu ‘baik’? Jadi kitalah yangBACA SETERUSNYA

Ikan berbau hanyir? Ada orang yang sangat peka dengan rasa dan bau ikan yang telah dimasak. Ada yang sampai tak boleh masuk tekak, katanya. Huhuhu. Jangan salahkan derianya yang peka dan sensitif. Bayangkan anda ia terjadi kepada diri kita pula? Sudah tentu kita akan termuntah atau hilang selera dibuatnya. Ini dia tip menghilangkan bau hanyir ikan atau daging yang paling mudah. Mungkin tip ni agak baru terutama bagi suri rumah yang baru belajar ‘masuk dapur’ sepenuh masa. Hihi.   Tip menghilangkan bau hanyir ikan dan daging  Ambil sedikit tepung jagung kemudian sapukan ke serata badan ikan atau daging. Biarkan beberapa minit dan akhir sekali basuhBACA SETERUSNYA

Masa untuk melaksanakan sedekah ni adalah sekitar pada waktu Subuh. Sebab itulah amalan ni dikenali sebagai ‘Sedekah Subuh’…huhu. SC bukan apa, SC terfikir juga mengapa ‘keajaiban’ itu berlaku apabila kita mengamalkannya? Sampailah SC terbaca artikel ni dalam blog mamaalya.com dan teruja untuk berkongsi dengan anda, pembaca setia blog SihatCeria ni…hihi. Alhamdulillah. Jom kita semak sama-sama cara melaksanakannya serta bagaimana menyalurkan sedekah yang terkumpul itu nanti. CARA MELAKSANAKAN SEDEKAH SUBUH Contoh bekas 1. Sediakan tabung Sediakan sebuah bekas transparent (pandang tembus) seperti bekas kuih raya dan label SEDEKAH SUBUH + NAMA ANDA. 2. Tempat tabung Letakkan tabung itu depan tempat anda solat subuh setiap hari (supayaBACA SETERUSNYA

Assalamualaikum, Dahulu SC ada risik-risik pasal Shaklee ni. Tapi bukan sebab nak join jadi ahli or pengedar. Huhu. SC sebenarnya tercari-cari produk yang sesuai untuk sakit lutut mak. Hurmmm…iyala kan, sakit lutut ni sering sangat menyerang wanita yang lanjut usia. Mak SC sendiri ‘declare’ bahawa dia sudah mengalami osteoporosis. Tu yang selalu benar minta SC carikan ‘sesuatu ubat’ yang bagus untuk masalah lutut (tulang) beliau. Sampailah akhirnya SC diperkenalkan dengan produk Shaklee. Masa tu SC ditawarkan harga bukan ahli sebab SC sudah pesan dengan ‘akak’ pengedar Shaklee yang SC just nak beli suplemen jek. Huhu. langsung (zero) tak terfikir nak jadi ahli apatah lagi ‘berminat’ untukBACA SETERUSNYA

Alhamdulillah sesi persekolahan sudah dibuka setelah habis cuti persekolahan bagi tahun 2015. Dan kini, kita berada di tahun baru yang penuh barakah inshAllah. Apa perancangan Tahun 2016 anda?  SC percaya setiap orang mempunyai impian untuk melakukan perubahan yang lebih baik dari tahun lepas. Iya, setiap hari kita ada azam baru yang menguatkan! Bukanlah menunggu tahun berganti angka baru nak merancang, kan? Hehe. Setiap hari kita buat penilaian. Setiap masa kita sentiasa muhasabah dari kegagalan. Baiklah, sempena kemasukan pelajar bagi sesi 2016 ni tentunya harapan para ibubapa demi melihat pencapaian cemerlang anak-anak adalah tinggi, betul? Baru-baru ni ada mak pelajar yang menghubungi SC dan bertanya produkBACA SETERUSNYA

Adakah anda baru pertama kali mendengar nama ‘Zink’ sebagai salah satu nutrisi penting dalam diet makanan? Anda sedikit terkejut mendengar nama mineral logam ini? Hihi. Jika saat ini anda ‘ada’ membayangkan sesuatu seperti ‘atap’ rumah, SC tidak hairan sebab SC mula-mula pun begitu. Huhu. Iya benar. Salah satu nutrisi penting yang diperlukan tubuh agar ia berfungsi dengan lancar adalah dengan kehadiran amaun zink yang mencukupi. Ini kerana kekurangan zink bisa mendatangkan gangguan kesihatan yang lain. Oklah. SC sebenarnya bukan nak kongsi tentang kesan kekurangan zink, sebaliknya SC nak ajak pembaca sekalian untuk mengetahui antara kelebihan-kelebihan nutrisi penting ini. Jadi, apa tunggu lagi? Jom kita semakBACA SETERUSNYA